°C

GDDKiA zrywa umowy z Salini na S3 i A1 i nalicza kary umowne

Fot. PAP/Aleksander Koźmiński
 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z winy wykonawcy z firmą Salini, która miała zbudować odcinek trasy S3 w okolicach Polkowic i obwodnicę Częstochowy w ciągu autostrady A1 - poinformował Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

GDDKiA naliczyła wykonawcy ok. 44 mln zł kary za niedokończenie budowy obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 – zgodnie z umową karę w wysokości 15 proc. wartości nieukończonych robót oraz kary umowne w wysokości 84 mln 492 tys. 307 zł i 74 groszy za przekroczenie czasu na zakończenie robót z winy wykonawcy na odcinku trasy S3 w okolicach Polkowic – poinformowała GDDKiA w komunikacie.

GDDKiA zrywa umowy z Salini na S3 i A1 i nalicza kary umowne Radio Zachód

Grafika: GDDKiA

GDDKiA poinformowała też, że oprócz naliczonych kar umownych za przekroczenie czasu na zakończenie robót na odcinku trasy S3 w okolicach Polkowic, zamawiający jest uprawniony do obciążenia wykonawcy dalszymi karami umownymi.

„Na dzień złożenia oświadczenia o odstąpieniu wartość przedmiotowej kary została oszacowana na kwotę 20 mln 620 tys. 074 zł i 30 groszy. Dokładna kwota będzie znana po zakończeniu inwentaryzacji”

– napisano w komunikacie.

„Dodatkowo Zamawiający wystąpił do gwaranta o zabezpieczenie kwoty należytego wykonania umowy w kwocie 56 mln 103 tys. 790 zł i 20 groszy”

– dodano.

GDDKiA informuje też, że w czasie robót na odcinku trasy S3 w okolicach Polkowic, doszło do powstania zaległości wobec 71 podmiotów w łącznej wysokości 41 mln 288 tys. 496 zł i 83 groszy.

„Zamawiający na dzień 26 kwietnia 2019 r., po rozpatrzeniu 15 wniosków, zgodnie z Subklauzulą 4.4 zapłacił bezpośrednio kwotę 9 mln 798 tys. 764 zł i 40 groszy”

– napisano w komunikacie.

Dodatkowo GDDKiA naliczyła kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców.

Rzecznik GDDKiA podkreślił, że wszyscy podwykonawcy mają zapewnioną ochronę. „Po to uruchamiamy gwarancje bankowe firmy Salini” – powiedział.

Wykonawca drogi ekspresowej S3 do tej pory udostępnił częściowo do ruchu trzy węzły (Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ), a opóźnienie budowy jest oceniane na ponad 9 miesięcy. Z szacunków wynika, że budowa ta jest zaawansowana w 75 proc.

Z kolei stan realizacji opóźnionej obwodnicy Częstochowy – budowanej przez Salini – wynosił na koniec 2018 r. niespełna 50 proc.

Firma Salini miała powrócić na place budów w połowie marca tego roku, czyli wraz z zakończeniem zimowej przerwy, jednak tego nie zrobiła. Zwróciła się do GDDKiA z żądaniem zwiększenia kwot za realizację zadań. GDDKiA poinformowała w lutym tego roku, że roszczenia waloryzacyjne firmy Salini wynoszą 449 mln zł. Salini realizuje w Polsce kontrakty na łącznej długości 80 km – o łącznej wartości ponad 3,5 mld zł.

Odcinek trasy S3 koło Polkowic miał zostać oddany do użytku w połowie ubiegłego roku, potem termin przesunięto na wakacje tego roku. Z kolei fragmentem obwodnicy Częstochowy, budowanym przez Salini, samochody miały zacząć jeździć w połowie 2018 roku, ale termin przełożono na połowę roku przyszłego.

Jak powiedział Krynicki, teraz GDDKiA będzie musiała wybrać nowe firmy, które dokończą te odcinki tras. Z nieoficjalnych informacji wynika, że GDDKiA chce, aby nowi wykonawcy weszli na niedokończone place budów jeszcze w tym roku.

REKLAMA

Komentuj odpowiedzialnie! Odnoś się do treści informacji, nie obrażaj rozmówców, nie używaj słów niecenzuralnych. Rozgłośnia zastrzega sobie prawo do moderacji komentarzy naruszających te zasady. Administratorem Twoich komentarzy jest Facebook, który może stosować do nich także "Zasady społeczności Facebooka".

W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, komentarze zawierające linki nie są publikowane.



Skomentuj przez Facebooka

Polub naszą stronę na Facebooku