niedziela, 14 grudnia 2025
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    Urszula Kochańska regularna Radio Zachód - Lubuskie

    Urszula Kochańska regularna

    Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP Radio Zachód - Lubuskie

    Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP

    Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski! Radio Zachód - Lubuskie

    Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski!

    fot. Paweł Górski

    Lublinianki z mistrzynią paralimpijską w składzie wygrały z ZKS-em

    fot. Jakub Lesiński

    Świetnie bawili się nie licząc bramek i punktów

    fot. Jakub Lesiński

    Faworyt przyjechał i zrobił swoje, ale świdniczanie strzeli mu gola

    fot. pixabay.com

    Kangury wyraźnie przegrały u lidera

    Zimny prysznic: AZS UZ przegrał wysoko z MKS-em Jelenia Góra Radio Zachód - Lubuskie

    Zimny prysznic: AZS UZ przegrał wysoko z MKS-em Jelenia Góra

    fot. pixabay.com

    Astra walczyła, ale uległa MKS-owi

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
LOGO, Radio Zielona GóraLOGO, Radio Gorzów

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    Urszula Kochańska regularna Radio Zachód - Lubuskie

    Urszula Kochańska regularna

    Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP Radio Zachód - Lubuskie

    Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP

    Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski! Radio Zachód - Lubuskie

    Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski!

    fot. Paweł Górski

    Lublinianki z mistrzynią paralimpijską w składzie wygrały z ZKS-em

    fot. Jakub Lesiński

    Świetnie bawili się nie licząc bramek i punktów

    fot. Jakub Lesiński

    Faworyt przyjechał i zrobił swoje, ale świdniczanie strzeli mu gola

    fot. pixabay.com

    Kangury wyraźnie przegrały u lidera

    Zimny prysznic: AZS UZ przegrał wysoko z MKS-em Jelenia Góra Radio Zachód - Lubuskie

    Zimny prysznic: AZS UZ przegrał wysoko z MKS-em Jelenia Góra

    fot. pixabay.com

    Astra walczyła, ale uległa MKS-owi

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów. Głównie ubrania, buty i kosmetyki

Redakcja nowych mediów Redakcja nowych mediów
2021-05-31 08:23
Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów

Fot. Envato

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

Blisko 20% Polaków otwarcie przyznaje, że kupuje produkty z podrobionymi znakami towarowymi znanych marek. W większości są to ubrania, buty i kosmetyki.

Najczęściej wskazywaną motywacją jest oszczędność. Co ciekawe, podróbki głównie interesują osoby z wyższymi zarobkami. Komentujący wyniki eksperci nie do końca wierzą w podawaną przez badanych motywację. I wyjaśniają, co tak naprawdę przekonuje Polaków do zakupu nieoryginalnych produktów.

70% konsumentów nie nabywa takich artykułów. Jednak w tej grupie mniej niż połowa deklaruje to w sposób zdecydowany.

Jak wynika z sondażu UCE RESEARCH i SYNO Poland, przeprowadzonego dla Grupy Modern Commerce, 19,2% rodaków otwarcie przyznaje, że nabywa podróbki. 10,9% ankietowanych twierdzi, że nie pamięta, czy to robi. Jak komentuje ekspert z Grupy Modern Commerce, ww. wynik może wydawać się niewielki, ale na problem trzeba spojrzeć inaczej.

Nieoryginalne produkty często są uważane przez niektórych za „tańsze zamienniki”, co oczywiście jest przejawem niskiej świadomości i źle świadczy o kulturze konsumenckiej. Tracą na tym nie tylko producenci. Od sprzedaży legalnych produktów są przecież odprowadzane podatki. Z tego tytułu straty budżetowe unijnych państw dochodzą nawet do 15 mld euro rocznie.

„Zjawisko kupowania podróbek jest obserwowane na świecie już od lat 70. XX wieku i w obecnych czasach nie jest tylko naszym problem. Niemniej w Polsce widoczne jest spore przyzwolenie społeczne na ten rodzaj nieuczciwości wobec producentów markowych produktów i własnego otoczenia. Niektórzy traktują to jako przejaw sprytu i czują się usprawiedliwieni, gdy słyszą, że w ten sam sposób postępują znani i majętni sportowcy, aktorzy czy nawet politycy”

– tłumaczy psycholog Marta Bańkowska.

Zgodnie z wynikami badania, aż 70% Polaków zapewnia, że nie kupuje produktów z podrobionymi znakami towarowymi. Niemniej aż 36,4% z nich deklaruje, że raczej tego nie robi. Natomiast 33,6% zdecydowanie nie sięga po nieoryginalne artykuły.

Zdaniem Macieja Tygielskiego z Grupy Modern Commerce, to może oznaczać, że część konsumentów nieprzyznających się do zakupu podróbek jednak sporadycznie je nabywa.

„To dobra wiadomość, że 70% społeczeństwa ma świadomość tego, iż kupowanie nieoryginalnych towarów jest de facto wspieraniem działalności niezgodnej z prawem. Marki towarowe podlegają ochronie prawnej i ich podrabianie jest łamaniem prawa, a kupowanie tych podróbek – pomaganiem tym, którzy go nie przestrzegają. Jednak nadal jest potrzebna edukacja w tym zakresie”

– przekonuje Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu.

Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów. Głównie ubrania, buty i kosmetyki Radio Zachód - Lubuskie

Fot. Materiały prasowe. Fot. MondayNews

Co najczęściej kupujemy?

Wśród najczęściej kupowanych przez Polaków podróbek są głównie ubrania (52,6%), buty (50,7%) i kosmetyki (40,5%). Dalej w zestawieniu można znaleźć elektronikę (26,5%), zabawki (23,7%), akcesoria (20,5%) czy biżuterię (15,8%).

Według eksperta z PIH, wyraźnie widać, iż w przypadku produktów drogich oraz mających dłuższy cykl życia lub wykonanych przy użyciu zaawansowanych technologii konsumenci wolą nie ryzykować i nie kupować czegoś o nieznanym pochodzeniu bez gwarancji zachowania właściwych standardów jakości.

Czym kierujemy się wybierając podróbkę?

Czysta oszczędność (50,7%) to najczęściej wymieniany argument przez nabywców podrabianych produktów. Chęć posiadania czegoś ładnego (34%) i zyskania lepszego samopoczucia (28,4%) są kolejnymi motywacjami. Potem w rankingu pojawia się potrzeba zaimponowania znajomym i rodzinie (14%). Tym, którzy kupują nieoryginalne towary, najrzadziej zależy na podkreśleniu pozycji społecznej (12,6%).

„Konsumentowi łatwiej jest wyjaśnić, że kieruje nim oszczędność niż chęć zaimponowania otoczeniu. To stawia go w lepszym świetle i łagodzi jego własny dyskomfort związany z faktem oszukiwania innych. Przecież mógłby kupować niedrogie produkty bez podrabianych znaków towarowych, gdyby chodziło tylko o względy ekonomiczne. Taka osoba wie, że kupuje coś gorszego niż oryginalny produkt, ale widzi w tym szansę na wywarcie wrażenia”

– podkreśla Marta Bańkowska.

Czy rzeczywiście oszczędzać chcą najczęściej zamożni?

Co ciekawe, najczęściej ww. zakupy deklarują osoby zarabiające miesięcznie ponad 9 tys. zł netto (35,1%). Na dwóch kolejnych pozycjach w rankingu są rodacy z zarobkami od 7 do blisko 9 tys. zł (22,2%) i poniżej 1 tys. zł (21,6%). Jak wyjaśnia Maciej Tygielski, zamożne osoby mogą odczuwać największą potrzebę pokazywania się w markowych rzeczach ze względu na nieustanną rywalizację w swoim otoczeniu zawodowym i prywatnym. Dlatego ww. wyniki nie są zaskakujące dla eksperta.

Te dane potwierdzają ww. tezę. Skoro postępują w ten sposób osoby o wysokich dochodach, to znaczy, że nie chodzi o zwykłą oszczędność. W przypadku najbiedniejszych konsumentów głównym motywem może być chęć dorównania innym, np. zamożniejszym kolegom. W tej grupie mogą być studenci, którzy nie mają środków na zakup markowych rzeczy, ale nie chcą odstawać od grupy – analizuje psycholog Bańkowska.

Młodzi chętniej sięgają po nieoryginalne produkty

Badanie również pokazuje, że osoby mające od 23 do 35 lat (28,1%) najczęściej kupują nieoryginalne produkty. Kolejni w zestawieniu są konsumenci w wieku 18-22 lat (20,4%), 36-55 lat (19,7%), a na końcu listy – 56-80 lat (7,2%). Młodzi ludzie niemal 4 razy częściej przyznają się do takich zakupów niż najstarsi ankietowani, co zauważa Maciej Tygielski. I dodaje, że dla tych pierwszych znane logo ma większe znaczenie w kontaktach społecznych.

„Młode osoby mają silną potrzebę akceptacji i przynależności do grupy, z którą się utożsamiają. Poprzez ubiór kreują swój wizerunek, żeby zyskać uznanie w kręgu społecznym. Często kieruje nimi wewnętrzny przymus dowartościowania się przez zaimponowanie innym. Starsze osoby mniej tego potrzebują i są bardziej niezależne od opinii znajomych”

– stwierdza psycholog.

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Modern Commerce w połowie maja br. Objęto nim 1122 dorosłych Polaków. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia oraz regionu.

Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów
Fot. Envato

Czytaj również

Urszula Kochańska regularna Radio Zachód - Lubuskie
SPORT

Urszula Kochańska regularna

14 grudnia 2025

Po raz trzeci z rzędu Urszula Kochańska z UKS Olimp Gorzów zajęła 4. miejsce podczas pływackich Mistrzostw Polski juniorów młodszych...

Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP Radio Zachód - Lubuskie
SPORT

Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP

14 grudnia 2025

Koszykarki KSSSE Enei AJP Gorzów Wlkp. wygrały w Poznaniu z miejscowym Enea AZS Politechnika  83:62 (15:24, 25:10, 21:7, 22:19) w spotkaniu...

Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski! Radio Zachód - Lubuskie
SPORT

Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski!

14 grudnia 2025

Siatkarze Cuprum Stilonu Gorzów urwali punkt aktualnym mistrzom Polski, Bogdance LUK Lublin. Gorzowianie co prawda przegrali u siebie 2:3, ale...

fot. Paweł Górski
SPORT

Lublinianki z mistrzynią paralimpijską w składzie wygrały z ZKS-em

14 grudnia 2025

Tenisistki stołowe Palmiarni ZKS-u Zielona Góra przegrały u siebie z Lalakiem AZS-em UMCS Lublin 0:3 w starciu drużyn z dołu...

Papież Leon XIV. Fot. PAP/EPA/FABIO FRUSTACI
KRAJ I ŚWIAT

W Kościele katolickim III niedziela adwentu jest niedzielą gaudete, czyli radości

14 grudnia 2025

W Kościele katolickim III niedziela adwentu nazywana jest niedzielą gaudete, czyli radości. Szaty liturgiczne tego dnia są różowe, a nie,...

WARSZAWA MARSZ DLA ZWIERZĄT. Fot. PAP/Leszek Szymański
KRAJ I ŚWIAT

Ulicami Warszawy przeszedł „Wielki Marsz dla Zwierząt”

14 grudnia 2025

W niedzielę ulicami Warszawy przeszedł „Wielki Marsz dla Zwierząt”. Protestujący wyrażali sprzeciw wobec decyzji prezydenta Karola Nawrockiego, który zawetował nowelę...

najnowsze z Lubuskiego

Urszula Kochańska regularna

Trzy świetne i jedna słaba kwarta i kolejne zwycięstwo KSSSE Enei AJP

Taki punkt cieszy: widowisko Cuprum Stilonu z mistrzem Polski!

Lublinianki z mistrzynią paralimpijską w składzie wygrały z ZKS-em

Świetnie bawili się nie licząc bramek i punktów

Koncert dla żołnierzy

Szlachetna paczka w żołnierskim mundurze

5 par nowych połączeń do Poznania i inne zmiany dla podróżnych z Gorzowa

„Świąteczne targi z Ekonomią Społeczną” w Ochli

Zimowe spacery Koła Psychoonkologii Klinicznej „Żonkil”

popularne

  • fot. K.Gonera

    Uroczysta przysięga ochotników w Żaganiu [ZDJĘCIA]

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Szlachetna paczka w żołnierskim mundurze

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Od niedzieli nowy rozkład jazdy na kolei. PKP Intercity zwiększa liczbę połączeń do 555 dziennie

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Faworyt przyjechał i zrobił swoje, ale świdniczanie strzeli mu gola

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Co kryją piwnice zamku w Kostrzynie?

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS
LOGO, Radio Zachód, Informacje, Lubuskie, 103 i 106 FM

Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze "Radio Zachód S.A." w likwidacji w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
G-news logo
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • PODCASTY
  • REKLAMA
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj