poniedziałek, 8 grudnia 2025
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    fot. Facebook/SMS Zielona Góra Handball Team

    Prawie 50 bramek i pewne zwycięstwo SMS-u Zielona Góra

    Fot. Bartłomiej Zborowski, Patrycja Olimpia Adaszewska, Bartek Syta/Polski Komitet Paralimpijski

    Faustyna Kotłowska Sportowcem Roku 2025

    fot. materiały SKM-u Zastalu Zielona Góra

    CEYBL U-12: Młodzi zielonogórzanie nie byli gościnni

    fb PGE Akademia Siatkówki

    Drugoligowi siatkarze Stilonu na kursie na utrzymanie

    Dwie weekendowe przegrane siatkarzy Sobieskiego Radio Zachód - Lubuskie

    Dwie weekendowe przegrane siatkarzy Sobieskiego

    P. Żyworonek znów najlepszy w Grand Prix Polski juniorów w tenisie stołowym Radio Zachód - Lubuskie

    P. Żyworonek znów najlepszy w Grand Prix Polski juniorów w tenisie stołowym

    Zbigniew Głuchy nowym prezesem Stali Gorzów S.A. Radio Zachód - Lubuskie

    Zbigniew Głuchy nowym prezesem Stali Gorzów S.A.

    fot. pixabay.com

    Alfa pewnie wygrała w Szczecinie

    Lider II ligi rozbił zielonogórską młodzież Radio Zachód - Lubuskie

    Lider II ligi rozbił zielonogórską młodzież

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
LOGO, Radio Zielona GóraLOGO, Radio Gorzów

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    fot. Facebook/SMS Zielona Góra Handball Team

    Prawie 50 bramek i pewne zwycięstwo SMS-u Zielona Góra

    Fot. Bartłomiej Zborowski, Patrycja Olimpia Adaszewska, Bartek Syta/Polski Komitet Paralimpijski

    Faustyna Kotłowska Sportowcem Roku 2025

    fot. materiały SKM-u Zastalu Zielona Góra

    CEYBL U-12: Młodzi zielonogórzanie nie byli gościnni

    fb PGE Akademia Siatkówki

    Drugoligowi siatkarze Stilonu na kursie na utrzymanie

    Dwie weekendowe przegrane siatkarzy Sobieskiego Radio Zachód - Lubuskie

    Dwie weekendowe przegrane siatkarzy Sobieskiego

    P. Żyworonek znów najlepszy w Grand Prix Polski juniorów w tenisie stołowym Radio Zachód - Lubuskie

    P. Żyworonek znów najlepszy w Grand Prix Polski juniorów w tenisie stołowym

    Zbigniew Głuchy nowym prezesem Stali Gorzów S.A. Radio Zachód - Lubuskie

    Zbigniew Głuchy nowym prezesem Stali Gorzów S.A.

    fot. pixabay.com

    Alfa pewnie wygrała w Szczecinie

    Lider II ligi rozbił zielonogórską młodzież Radio Zachód - Lubuskie

    Lider II ligi rozbił zielonogórską młodzież

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów. Głównie ubrania, buty i kosmetyki

Redakcja nowych mediów Redakcja nowych mediów
2021-05-31 08:23
Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów

Fot. Envato

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

Blisko 20% Polaków otwarcie przyznaje, że kupuje produkty z podrobionymi znakami towarowymi znanych marek. W większości są to ubrania, buty i kosmetyki.

Najczęściej wskazywaną motywacją jest oszczędność. Co ciekawe, podróbki głównie interesują osoby z wyższymi zarobkami. Komentujący wyniki eksperci nie do końca wierzą w podawaną przez badanych motywację. I wyjaśniają, co tak naprawdę przekonuje Polaków do zakupu nieoryginalnych produktów.

70% konsumentów nie nabywa takich artykułów. Jednak w tej grupie mniej niż połowa deklaruje to w sposób zdecydowany.

Jak wynika z sondażu UCE RESEARCH i SYNO Poland, przeprowadzonego dla Grupy Modern Commerce, 19,2% rodaków otwarcie przyznaje, że nabywa podróbki. 10,9% ankietowanych twierdzi, że nie pamięta, czy to robi. Jak komentuje ekspert z Grupy Modern Commerce, ww. wynik może wydawać się niewielki, ale na problem trzeba spojrzeć inaczej.

Nieoryginalne produkty często są uważane przez niektórych za „tańsze zamienniki”, co oczywiście jest przejawem niskiej świadomości i źle świadczy o kulturze konsumenckiej. Tracą na tym nie tylko producenci. Od sprzedaży legalnych produktów są przecież odprowadzane podatki. Z tego tytułu straty budżetowe unijnych państw dochodzą nawet do 15 mld euro rocznie.

„Zjawisko kupowania podróbek jest obserwowane na świecie już od lat 70. XX wieku i w obecnych czasach nie jest tylko naszym problem. Niemniej w Polsce widoczne jest spore przyzwolenie społeczne na ten rodzaj nieuczciwości wobec producentów markowych produktów i własnego otoczenia. Niektórzy traktują to jako przejaw sprytu i czują się usprawiedliwieni, gdy słyszą, że w ten sam sposób postępują znani i majętni sportowcy, aktorzy czy nawet politycy”

– tłumaczy psycholog Marta Bańkowska.

Zgodnie z wynikami badania, aż 70% Polaków zapewnia, że nie kupuje produktów z podrobionymi znakami towarowymi. Niemniej aż 36,4% z nich deklaruje, że raczej tego nie robi. Natomiast 33,6% zdecydowanie nie sięga po nieoryginalne artykuły.

Zdaniem Macieja Tygielskiego z Grupy Modern Commerce, to może oznaczać, że część konsumentów nieprzyznających się do zakupu podróbek jednak sporadycznie je nabywa.

„To dobra wiadomość, że 70% społeczeństwa ma świadomość tego, iż kupowanie nieoryginalnych towarów jest de facto wspieraniem działalności niezgodnej z prawem. Marki towarowe podlegają ochronie prawnej i ich podrabianie jest łamaniem prawa, a kupowanie tych podróbek – pomaganiem tym, którzy go nie przestrzegają. Jednak nadal jest potrzebna edukacja w tym zakresie”

– przekonuje Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu.

Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów. Głównie ubrania, buty i kosmetyki Radio Zachód - Lubuskie

Fot. Materiały prasowe. Fot. MondayNews

Co najczęściej kupujemy?

Wśród najczęściej kupowanych przez Polaków podróbek są głównie ubrania (52,6%), buty (50,7%) i kosmetyki (40,5%). Dalej w zestawieniu można znaleźć elektronikę (26,5%), zabawki (23,7%), akcesoria (20,5%) czy biżuterię (15,8%).

Według eksperta z PIH, wyraźnie widać, iż w przypadku produktów drogich oraz mających dłuższy cykl życia lub wykonanych przy użyciu zaawansowanych technologii konsumenci wolą nie ryzykować i nie kupować czegoś o nieznanym pochodzeniu bez gwarancji zachowania właściwych standardów jakości.

Czym kierujemy się wybierając podróbkę?

Czysta oszczędność (50,7%) to najczęściej wymieniany argument przez nabywców podrabianych produktów. Chęć posiadania czegoś ładnego (34%) i zyskania lepszego samopoczucia (28,4%) są kolejnymi motywacjami. Potem w rankingu pojawia się potrzeba zaimponowania znajomym i rodzinie (14%). Tym, którzy kupują nieoryginalne towary, najrzadziej zależy na podkreśleniu pozycji społecznej (12,6%).

„Konsumentowi łatwiej jest wyjaśnić, że kieruje nim oszczędność niż chęć zaimponowania otoczeniu. To stawia go w lepszym świetle i łagodzi jego własny dyskomfort związany z faktem oszukiwania innych. Przecież mógłby kupować niedrogie produkty bez podrabianych znaków towarowych, gdyby chodziło tylko o względy ekonomiczne. Taka osoba wie, że kupuje coś gorszego niż oryginalny produkt, ale widzi w tym szansę na wywarcie wrażenia”

– podkreśla Marta Bańkowska.

Czy rzeczywiście oszczędzać chcą najczęściej zamożni?

Co ciekawe, najczęściej ww. zakupy deklarują osoby zarabiające miesięcznie ponad 9 tys. zł netto (35,1%). Na dwóch kolejnych pozycjach w rankingu są rodacy z zarobkami od 7 do blisko 9 tys. zł (22,2%) i poniżej 1 tys. zł (21,6%). Jak wyjaśnia Maciej Tygielski, zamożne osoby mogą odczuwać największą potrzebę pokazywania się w markowych rzeczach ze względu na nieustanną rywalizację w swoim otoczeniu zawodowym i prywatnym. Dlatego ww. wyniki nie są zaskakujące dla eksperta.

Te dane potwierdzają ww. tezę. Skoro postępują w ten sposób osoby o wysokich dochodach, to znaczy, że nie chodzi o zwykłą oszczędność. W przypadku najbiedniejszych konsumentów głównym motywem może być chęć dorównania innym, np. zamożniejszym kolegom. W tej grupie mogą być studenci, którzy nie mają środków na zakup markowych rzeczy, ale nie chcą odstawać od grupy – analizuje psycholog Bańkowska.

Młodzi chętniej sięgają po nieoryginalne produkty

Badanie również pokazuje, że osoby mające od 23 do 35 lat (28,1%) najczęściej kupują nieoryginalne produkty. Kolejni w zestawieniu są konsumenci w wieku 18-22 lat (20,4%), 36-55 lat (19,7%), a na końcu listy – 56-80 lat (7,2%). Młodzi ludzie niemal 4 razy częściej przyznają się do takich zakupów niż najstarsi ankietowani, co zauważa Maciej Tygielski. I dodaje, że dla tych pierwszych znane logo ma większe znaczenie w kontaktach społecznych.

„Młode osoby mają silną potrzebę akceptacji i przynależności do grupy, z którą się utożsamiają. Poprzez ubiór kreują swój wizerunek, żeby zyskać uznanie w kręgu społecznym. Często kieruje nimi wewnętrzny przymus dowartościowania się przez zaimponowanie innym. Starsze osoby mniej tego potrzebują i są bardziej niezależne od opinii znajomych”

– stwierdza psycholog.

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Modern Commerce w połowie maja br. Objęto nim 1122 dorosłych Polaków. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia oraz regionu.

Co piąty Polak kupuje podróbki markowych produktów
Fot. Envato

Czytaj również

MAGAZYN: koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, kolarstwo Radio Zachód - Lubuskie
Echa sportowego weekendu

MAGAZYN: koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, kolarstwo

8 grudnia 2025

Zapraszamy na najnowszy odcinek Magazynu Sportowego Radia Zachód. W dzisiejszym programie: koszykówka: wypowiedzi po zwycięstwach Zastalu Zielona Góra oraz KSSSE...

Premiery, nowe płyty i wywiady Radio Zachód - Lubuskie
Scena

Premiery, nowe płyty i wywiady

8 grudnia 2025

https://www.youtube.com/watch?v=7BpBY49dZdU&list=OLAK5uy_kdrFNRpxvCsjhYb1PxX814iwRZ4kY073w „Płyta główna” z kraju: Mery Spolsky. „Płyta główna” ze świata: Aerosmith & Yungblud. „Pieśń masowa”: Ralph Kaminski. https://www.youtube.com/watch?v=Nr62QYXwBeA „Scena”...

Prokuratura powołała zespół ds. przestępczości na rynku kryptowalut Radio Zachód - Lubuskie
KRAJ I ŚWIAT

Prokuratura powołała zespół ds. przestępczości na rynku kryptowalut

8 grudnia 2025

Prokurator Krajowy Dariusz Korneluk powołał zespół do spraw badań akt i monitorowania spraw dotyczących przestępczości związanej z funkcjonowaniem rynku kryptowalut....

PAP/EPA/TOLGA AKMEN
KRAJ I ŚWIAT

Macron, Merz, Starmer: Stoimy po stronie Ukrainy

8 grudnia 2025

Ponad dwie godziny trwały w Londynie rozmowy prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego z premierem Wielkiej Brytanii, prezydentem Francji i kanclerzem Niemiec....

fot. Facebook/SMS Zielona Góra Handball Team
SPORT

Prawie 50 bramek i pewne zwycięstwo SMS-u Zielona Góra

8 grudnia 2025

Piłkarze ręczni SMS-u Zielona Góra AZS UZ pokonali u siebie rezerwy Moto-Jelcza Oława 48:32 w meczu 10. kolejki II ligi....

Fot. Bartłomiej Zborowski, Patrycja Olimpia Adaszewska, Bartek Syta/Polski Komitet Paralimpijski
SPORT

Faustyna Kotłowska Sportowcem Roku 2025

8 grudnia 2025

Faustyna Kotłowska z gorzowskiego Startu wygrała 7. edycję Plebiscytu Polskiego Komitetu Paralimpijskiego na Sportowca Roku Guttmanny2025. Dwukrotna złota medalista ostatnich...

najnowsze z Lubuskiego

Prawie 50 bramek i pewne zwycięstwo SMS-u Zielona Góra

Faustyna Kotłowska Sportowcem Roku 2025

CEYBL U-12: Młodzi zielonogórzanie nie byli gościnni

Drugoligowi siatkarze Stilonu na kursie na utrzymanie

Działa powiatomat obok nowosolskiego starostwa

Innowacyjne zabiegi na nowosolskiej kardiologii

„Arena Przyborów” już jest otwarta

Ponad 40 mln zł wsparcia na remont amfiteatru

Sąd: były marszałek winny kolizji na drodze S3

Dwie weekendowe przegrane siatkarzy Sobieskiego

popularne

  • Ogłoszenie wyroku ws. kolizji na drodze S3 z udziałem Marcina Jabłońskiego (fot. Piotr Bakselerowicz)

    Sąd: były marszałek winny kolizji na drodze S3

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Innowacyjne zabiegi na nowosolskiej kardiologii

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Hala sportowa powstaje w Białkowie

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • To już pewne. Powstanie lubuska spółka transportowa

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Ponad 40 mln zł wsparcia na remont amfiteatru

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS
LOGO, Radio Zachód, Informacje, Lubuskie, 103 i 106 FM

Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze "Radio Zachód S.A." w likwidacji w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
G-news logo
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • PODCASTY
  • REKLAMA
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj