°C

Trio stroikowe Reed Connection z debiutancką płytą!

 

Zielonogórskie Reed Connection Trio, w składzie: Michał Mogiła obój, Jarosław Podsiadlik klarnet i Rafał Dołęga obój, po 12 latach działalności wydało swoją debiutancką płytę, na której znajdziemy muzykę współczesną polskich i francuskich kompozytorów.

Jeśli, po ponad dziesięciu latach wspólnego grania, zespół przedstawia światu swoją pierwszą płytę, słuchacz może być pewien, że istnieje ku temu ważny powód. Albo kilka. Trzymając w rękach debiutancki album Reed Connection Trio obcujemy z wydawnictwem wyjątkowym, o czym może nas przekonać zarówno materia dźwiękowa, jak i historia jego powstania.

Śledząc biografie i twórczość kompozytorów, których dzieła znajdują się na niniejszym krążku, nie można pominąć łączących ich wspólnych korzeni. Każdy z nich studiował w Paryżu, muzycznym centrum XX-wiecznej Europy, które oddziaływało na cały świat. Co znamienne, jednocześnie współistnieli tam twórcy nowych trendów, odważni prekursorzy, jak i uzdolnieni eklektycy – jedni i drudzy znajdując swoją publiczność i uznanie.

Naszym gościem w audycji Niedziela z kulturą był Michał Mogiła, który tak opowiadał o początkach zespołu:

REED

 

Alexander Tansman (ur. w 1897r. w Łodzi, zm. w 1986 r. w Paryżu) pisząc swoje trio był już po kilkuletnim pobycie w USA, gdzie pisał przede wszystkim muzykę filmową. Twórca znakomitych utworów orkiestrowych i kameralnych po powrocie do Paryża, po wojnie, tworzył oprawę wielu słuchowisk i spektakli teatralnych. Wtedy też powstała jego Suita. Dzieło jest dziś jednym z filarów repertuaru na trio stroikowe. Należy też do najbardziej ulubionych utworów Reed Connection Trio, a jego usytuowanie na początku krążka ma znaczenie symboliczne – od niego zespół rozpoczął wspólną pracę.

Antoni Szałowski (ur. w 1907r. w Warszawie, zm. w 1973 r. w Paryżu) jest twórcą głównie utworów scenicznych i orkiestrowych, w tym słynnej Uwertury z 1936 roku uznawanej przed wojną za najpopularniejszy utwór polskiego kompozytora grany za granicą. W triu z tego samego roku pokazuje kunszt i rzemiosło świeżo upieczonego absolwenta klasy kompozycji Nadii Boulanger, muzycznej patronki większości kompozytorów XX wieku, której zawdzięczał skłonność do łączenia emocji z logiką i dyscypliną.

Jacques Ibert (ur. i zm w Paryżu, żył w latach 1890-1962) największe uznanie zdobył dzięki utworom na instrumenty dęte. Pisał też muzykę filmową, baletową, opery. Jego styl określany jest jako eklektyczny, ciężko sklasyfikować go jako przedstawiciela jednej szkoły czy nurtu. W jego twórczości znajdują się zarówno elementy impresjonistyczne jak i humorystyczny pastisz. Cinq Pieces en Trio z 1935 roku, utrzymane w stylu neoklasycznym nawiązują do menueta, marsza, ale wnikliwe ucho wyłapie oprócz tanecznych rytmów…kukułkę.

Louis Durey (ur. w 1888r. w Paryżu, zm. w 1979 r. w Saint-Tropez) pozostawał pod wpływem Maurice Ravela i Erika Satie, za swój drogowskaz uznając również Claude Debussy’ego. Członek Grupy Sześciu, zdeklarowany komunista, aktywny działacz społeczny i polityczny, nie stronił od zaangażowanych treści, szczególnie w dziełach chóralnych. Jednocześnie w 1967 roku, a więc w późnym okresie twórczości, napisał trio ujmujące przejrzystą fakturą, zachowawczą lecz szlachetną harmonią, a nade wszystkim pięknym solo klarnetu otwierającym pierwszą część.

Jacques Leclair urodził się w 1959 roku w pobliżu Trieru w Niemczech. Studiował nie tylko w Paryżu, ale też we Frankfurcie i Hamburgu. Jako kompozytor jest niemal nieznany, nie jest wiadome jego obecne miejsce zamieszkania, ani działalność. Tym bardziej zdumiewa kunszt, jaki prezentuje w utworze La Petite Pâstisserie, czyli w Małej Cukierence. W składających się na suitę miniaturach o wdzięcznych nazwach (szarlotka – rolada biszkoptowa – trzy maślane rogaliki – miodownik) harmonie i faktura miejscami kojarzą się z czystym klasycyzmem, pobrzmiewa też echo walczyka z katarynki, figlarne motywy i dialogi wpadają od razu w ucho.

/W artykule wykorzystano materiały promocyjne zespołu

 

REKLAMA

Komentuj odpowiedzialnie! Odnoś się do treści informacji, nie obrażaj rozmówców, nie używaj słów niecenzuralnych. Rozgłośnia zastrzega sobie prawo do moderacji komentarzy naruszających te zasady. Administratorem Twoich komentarzy jest Facebook, który może stosować do nich także "Zasady społeczności Facebooka".

W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, komentarze zawierające linki nie są publikowane.



Skomentuj przez Facebooka

Polub naszą stronę na Facebooku