Historia. Daty, bitwy, nazwiska, regułki? To droga, by zniechęcić dzieci do przedmiotu. Jak uczyć, by zarazić historyczną pasją, mówi Wojciech Kalwat, autor podręczników.
Wojciech Kalwat to historyk, pracownik Muzeum Historii Polski, dziennikarz, w tym redaktor magazynu „Mówią wieki”, ale też były nauczyciel. Anegdoty, szczypta humoru i niekonwencjonalne spojrzenie na omawiane wydarzenia, np. przybliżenie tematu przez muzykę z danego okresu, choćby słuchanie ścieżki dźwiękowej z filmów o wojnie w Wietnamie, to też sposób na przyciągnięcie uwagi ucznia.
Wojciech Kalwat podkreśla, że to praca różnymi metodami, tak by uczeń mógł się przenieść w czasie, by wciągnąć go do prawdziwego przeżywania:
Tymczasem na polskich uczelniach coraz mniej chętnych do studiowania historii. Jak mówi Wojciech Kalwat, z jednej strony ma na to wpływ demografia, z drugiej – zawód nauczyciela przestał być atrakcyjny, głównie finansowo.