01 Sąsiedzi nad Odrą – Ogród Europejski 2003

09:56

27 września 2016

Muzyka w Raju 2016

11:58

8 sierpnia 2016

 

Kto wystepuje w tym roku w Paradyżu? Wszelkie informacje poniżej:

Aira Maria Lehtipuu 

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/05 aira maria lehtipuu fot. cezary zych ramka

Fińska skrzypaczka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki barokowej, ale także muzyki tradycyjnej, przede wszystkim skandynawskiej. Studiowała w Finlandii, na Węgrzech i w Holandii. Od ponad dziesięciu lat jej nazwisko pojawia się regularnie w składach: Capriccio Stravagante, L’Arpeggiata, Helsinki Baroque Orchestra, Holland Baroque Society, Al Ayre Espanol. W roku 2010 została laureatką konkursu Premio Bonporti.

Anna Besson

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/08 anna besson ramka

Anna Besson jest laureatką Fundacji Cziffra oraz absolwentką CNSMD w Paryżu i konserwatorium w Genewie. Została zauważona dzięki sukcesom w wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursach. Zapraszana jest na festiwale we Francji i za granicą, gdzie ma okazję występować między innymi z Geneviève Laurenceau, Arnaud Thorette, Antoine Pierlot, Johan Farjot, Yann Dubost, le Quatuor Debussy, Jonas Vitaud, Juliana Steinbach, Pauline Haas.
Obok gry na flecie współczesnym Anna Besson poświęca się także grze na flecie traverso. Występuje regularnie z zespołami Orfeo 55, Ensemble Matheus, La Grande Ecurie et La Chambre du Roy, Les Ambassadeurs, Insula Orchestra, Musica Humana, l’Ensemble Les Timbres.
W ostatnich latach szczególnie dużo uwagi poświęca pracy w kwartecie Nevermind, a także projektom łączącym muzykę klasyczną i ludową.

Anna Danilevskaia

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/21 anna danilevskaia muzyk 01

Urodziła się w Petrsburgu w rodzinie muzyków, ale od wielu lat mieszka we Francji. Gra na fideli oraz na fletach, a studiowała w Barcelonie u Pedro Memlsdorffa, w Lyonie u Pierre’a Hamon oraz w Schola Cantorum Basiliensis. Jest laureatką wielu nagród indywidualnych i zespołowych na konkursach muzycznych w Niemczech i Szwajcarii. Występowała między innymi z Canto Coronato, Currentes, Trenca, Amadis, La Morra. W ubiegłym roku, razem z zespołem Solazzo została laureatką konkursu w Yorku.

Corina Marti

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/15 corina marti ramka
Corina Marti jest jedną z barwniejszych postaci bazylejskiego środowiska muzyki dawnej. Dotarła tam z Lucerny, gdzie studiowała grę na klawesynie i flecie prostym. W czasie studiów w Bazylei jej specjalnością stała się muzyka późnośredniowieczna i renesansowa, którą studiowała pod kierunkiem Pierre’a Hamon i Kathrin Bopp. Dzisiaj sama jest profesorem w Schola Cantorum Basiliensis, a jednocześnie koncertuje i nagrywa, przede wszystkim z zespołem La Morra, którego jest współzałożycielką i współliderem, ale także jako solistka i członek duetów, które tworzy m.in. z Michałem Gondko i Cataliną Vicens. Nie rezygnuje z muzyki późniejszej, którą wykonuje między innymi z zespołami Jordi Savalla.

Davide Monti

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/06 davide monti ramka

Davide Monti to skrzypek nietypowy, mniej zainteresowany wirtuozerią i techniczną pirotechniką, a bardziej wykorzystaniem swego instrumentu do szeroko rozumianej komunikacji. Wykonawczą wszechstronność i charyzmę zawdzięcza indywidualnemu i eklektycznemu wykształceniu, a także współpracy z uznanymi w świecie muzykami i zespołami (T. Koopman, M. Radulescu, L. U. Mortnesen, G. Garrido, D. Fasolis, E. Kirkby, R. Invernizzi, EUBO).

Z równą pasją i satysfakcją pracuje w małych formacjach (duet Arparla, zespół il Falcone, Accademia Strumentale Italiana), jak i w orkiestrach, z którymi występuje jako lider i solista (Il Tempio Armonico, Ensemble Elyma, Musica Reservata, Cappella S. Giustina).
Jego poszukiwanie estetyczne koncentrują sie na improwizacji i retoryce muzycznej, które stanowią najważniejsze aspekty wykonawstwa historycznego.

Doron Schleifer

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/19 doron schleifer ramka

Rozpoczynał swoje spotkanie z muzyką jako chłopiec, śpiewając w synagodze, w której kantorem był jego ojciec. Jest absolwentem Akademii Muzyki i Tańca w Jerozolimie, a studia kontynuował w Bazylei, gdzie obecnie mieszka. Występuje jako solista i członek wielu zespołów, ale szczególnie znany jest jako współzałożyciel wokalnej formacji „Profeti della Quinta”, w skład której wchodzą muzycy izraelscy osiedli w Szwajcarii.

Enea Sorini

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/20 enea sorini ramka
Urodził się w Urbino we Włoszech. Przez piętnaście lat śpiewał w chórze Pesaro Pueri Cantores. Jest absolwentem szkół plastycznych w Urbino, gdzie uczył się rysunku i rzeźby. Ostatecznie zdecydował się na naukę śpiewu w konserwatorium w Pesaro. Jest aktywny na polu muzyki średniowiecznej i barokowej. Regularnie występuje z zespołem Micrologus, w którym śpiewa oraz gra na cymbałach i instrumentach perkusyjnych. Współpracuje także z formacją Bella Gerit oraz z Les Musiciens de Saint Julien. Pracował także z belgijskim tancerzem i choreografem Sidi Larbi Cherakaui. Jako śpiewak barokowy specjalizuje się głównie w wykonywaniu repertuaru siedemnastowiecznego.

Ivo Haun Oliveira

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/18 ivo haun ramka

Ivo Haun urodził się we Francji, ale dzieciństwo i młodość spędził w Brazylii. Początkowo uczył się gry na gitarze, ale po kilku latach i pierwszych kontaktach z muzyką dawną zdecydował się na naukę śpiewu, a następnie na wyjazd do Bazylei i podjęcie studiów w klasie Geda Türka. Już w trakcie studiów aktywnie koncertował biorąc udział w produkcjach kierowanych m.in. przez Andreę Marcona, Dominique Visse’a, Tona Koopmana i Martina Gestera. Właśnie z tym ostatnim pojawił się w roku 2011 w Poznaniu w czasie pierwszej edycji Poznan Baroque, występując w ramach projektu Génération Baroque. W kolejnych latach wykrystalizowały się jego zainteresowania muzyką barokową, ale także twórczością renesansową i średniowieczną. W tym zakresie współpracuje m.in. z zespołami La Morra, Voces Suaves oraz Basler Madrigalisten.

Jean Rondeau

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/11 jean rondeau ramka

Przez ponad 10 lat uczył się pod kierunkiem Blandine Verlet. Następnie studiował techniki realizacji basso continuo, grę na organach, fortepianie, jazz i improwizację oraz dyrygenturę. Naukę kontynuował w Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie.
W 2012 roku, w wieku zaledwie 21 lat, został jednym z najmłodszych laureatów Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w BrugiiW tym samym roku zajął II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym towarzyszącym festiwalowi „Praska Wiosna”. W 2013 roku został uhonorowany nagrodą francuskiego radia publicznego – Prix des Radios Francophones Publiques. Na początku 2015 roku, nakładem Warner Classics, ukazał się pierwszy solowy album artysty – Imagine – poświęcony muzyce J.S. Bacha, a podczas dorocznej gali wręczenia nagród Victoires de la Musique Jean Rondeau otrzymał tytuł „Instrumentalnego Odkrycia Roku” – „Revelation Instrumental de l’année”. Jego druga płyta „Vertigo” ukazała się w roku 2016.
Regularnie koncertuje z kwartetem Nevrmind oraz z zespołem jazzowym Note Forget.

Joanna Boślak-Górniok

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/02 joanna boslak gorniok ramka

Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich klawesynistek. Studiowała w Katowicach i w Strasburgu. Od piętnastu lat jest stałym członkiem orkiestry Arte dei Suonatori. Od ubiegłego roku pracuje nad rozwojem własnego projektu orkiestrowego Kore, do współpracy w którym zaprosiła grupę zagranicznych i polskich muzyków, przede wszystkim młodszego pokolenia. Joanna Boślak-Górniok pracuje na Uniwersytecie Śląskim i pracuje nad doktoratem poświęconym zagadnieniom wykonawczym muzyki Jacoba Frobergera.

Kore

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/01 kore ramka

Projekt orkiestrowy zainicjowany przez Fundację Muzyki Dawnej „Canor” oraz polską klawesynistkę Joannę Boślak-Górniok. W zespole spotykają się muzycy z kilku krajów ze znaczącym udziałem muzyków polskich. Kore jest miejscem spotkania wykonawców wywodzących się z różnych tradycji wykonawczych i różnych pokoleń. Dla muzyków starszych jest okazją do przedstawienia ich własnej wizji muzyki barokowej. Dla młodszych to szansa na zdobywanie doświadczenia i wypracowywania własnej estetyki. Od czasu swojego ubiegłorocznego występu w Poznaniu, orkiestra zrealizowała kilka projektów we współpracy z Filharmonią Narodową w Warszawie oraz spełniała rolę orkiestry festiwalowej na festiwalu „Muzyka w Raju”.

La Morra

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/14 lamorra muzyk 06
międzynarodowa formacja, która poświęca się wykonawstwu muzyki powstałej w Europie w okresie tzw. Jesieni Średniowiecza i Wczesnego Renesansu.
Zespół wywodzi się z kręgu Schola Cantorum Basiliensis i łączy w swej pracy artystycznej zdobycze nauki w dziedzinie historii muzyki z bezpośrednim, twórczym muzykowaniem podporządkowanym kodowi estetycznemu i naturze wykonywanego repertuaru. Zespół działa pod kierownictwem artystycznym Coriny Marti i Michała Gondko w Bazylei, w bliskim sąsiedztwie Scholi Cantorum Basiliensis oraz miejscowego uniwersytetu, z których bogatego zaplecza naukowego korzysta przy realizacji własnych projektów.
Zespół występował w całej Europie i w USA i ma swoim koncie osiem produkcji fonograficznych.

Louis Creac’h

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/09 louis creach ramka

 

Ukończywszy kursy skrzypiec współczesnych w Breście i Paryżu, Louis Creac’h podjał studia w zakresie gry na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Hélène Houzel. Podjął także studia dyrygenckie w Abbaye aux Dames de Saintes, gdzie ma okazję pracować z Alessandro Moccia i Ageet Zweistra, a także z Philippem Herreweghe, Markiem Minkowskim, Sigiswaldem Kuijkenem i Robertem Levinem. Brał udział w kursach mistrzowskich w Aix en Provence (z Alice Piérot) oraz w Brecon (z Rachel Podger). Szeroki program studiów i kursów pozwolił mu na bardzo wczesne dołączenie do najbardziej znanych francuskich zespołów barokowych, między innymi Ensemble Pygmalion, Correspondances, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Le Concert Spirituel czy Le Poème Harmonique. Będąc przede wszystkim muzykiem orkiestrowym, nie zaniedbuje jednak muzyki kameralnej, występując z Nevermind, klasycznym kwartetem smyczkowym (kwartet Mithis), triem fortepianowym (Anima Mea) oraz grając sonaty.

Louna Hosia

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/25 louna hosia ramka

Fińska wiolonczelistka, a także początkująca gambistka. Studiowała w Helsinkach i w Barcelonie, a ponadto brała udział w wielu kursach mistrzowskich w całej Europie. Związana jest z fińskimi zespołami: Helsinki Baroque Orchestra, Opus X Baroque Orchestram Sixth Floor Orchestra, Helsinki Cello Ensemble, Ensemble Recordanza, ale występuje także za granicą, współpracując między innymi z Concerto Copenhagen, Les Ambassadeurs oraz Kore. W Paradyżu pojawi się po raz pierwszy.

Yukie Sato

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/17 yukie sato ramka

Japońska śpiewaczka od kilku lat mieszkająca, studiująca i działająca w Bazylei. Jest laureatką pierwszej nagrody na II Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium” w Poznaniu w roku 2013, a także laureatką nagród i wyróżnień na kilku innych konkursach wokalnych w Europie i USA. Na swoim koncie ma pierwsze role operowe i współpracę z, między innymi, Rinaldo Alessandrinim oraz Andrea Marconem. Obok muzyki barokowej, śpiewa także repertuar średniowieczny i renesansowy. Jest współzałożycielką zespołu Solazzo, który w ubiegłym roku zwyciężył na Early Music International Yound Artists Competition w angielskim Yorku.

Marianna Henriksson

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/03 marianna henriksson ramka

Urodziła się w Helsinkach i na tamtejszej Akademii Muzycznej rozpoczęła studia, które kontynuowała w Berlinie. Brała też udział w licznych kursach prowadzonych przez czołowych klawesynistów europejskich. Od kilku lat krąży pomiędzy Helsinkami i Berlinem, ale występuje w całej Europie zarówno jako członek orkiestr i zespołów kameralnych, jak i solistka. Dużą część swojego czasu poświęca projektom interdyscyplinarnym, przede wszystkim związanym z tańcem oraz skandynawskiej muzyce ludowej. W Poznaniu występowała najpierw jako uczestnik projektu EUBO, a następnie z zespołami Les Ambassadeurs i Kore, których jest stałą członkinią.

Michał Gondko

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/16 michal gondko ramka

Warszawianin od wielu lat mieszkający w Szwajcarii i z pewnością najbardziej znany polski muzyk zajmujący się muzyką średniowieczną i renesansową. Początkowo studiował grę na gitarze klasycznej, ale po wyjeździe z Polski poświęcił się wyłącznie grze na instrumentach dawnych. Studiował pod kierunkiem Hopkinsona Smitha. Jest współtwórcą i współliderem zespołu La Morra, z którym koncertuje i nagrywa płyty cieszące się olbrzymim uznaniem publiczności, ale także środowiska muzykologicznego. Współpracuje z wieloma artystami (Emma Kirkby, Jordi Savall, Ensemble Saraband) i coraz częściej występuje z recitalami. Jego najnowsza płyta poświęcona jest polonikom w europejskiej renesansowej muzyce lutniowej.

Myriam Rignol

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/23 myriam ramka

Myriam zaczęła grać na violi da gamba jako siedmiolatka w Perpignan. Dziewięć lat później studiowała już w klasie Marianne Muller w konserwatorium w Lyonie. Przez rok była też studentką Rainera Zipperlinga w Kolonii. Korzystała też z uwag Jordi Savalla, Wielanda Kuijkena, Philippe’a Pierlot oraz Emmanuela Balssa. Jest laureatką konkursów muzycznych w Niemczech, Japonii oraz w Belgii. Jest współzałożycielką formacji Les Timbres, a oprócz niego występuje w zespołach: Correspondances, les Arts Florissants, l’Ensemble Pygmalion, Le Poème Harmonique, Ricercar Consort, L’Achéron. Od roku 2011 prowadzi klasę violi da gamba w konserwatorium w Besançon.

Nevermind

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/07 nevermind ramka

Jak zgodnie podkreślają członkowie zespołu: flecistka Anna Besson, skrzypek Louis Cre’ch, gambista Robin Pharo i klawesynista Jean Rondeau, Nevermind to „kwartet”, a więc formacja, w której nie ma lidera i wszyscy mają takie same prawa, ale i takie same obowiązki. Najważniejszym z obowiązków jest dotrzymywanie kroku tym z kolegów, którzy rozwijają się szybciej i w ten sposób wyznaczają kryteria jakościowe dla wspólnej pracy. Członkowie kwartetu znają się i przyjaźnią od wielu lat. Stąd łatwiej im rozwiązywać pojawiające się problemy, z których najważniejszym jest dzisiaj, wobec świetnie rozwijających się karier każdego z nich, znalezienie dostatecznej ilości czasu na wspólne próby i koncerty. Ostatni rok był przełomowy w dotychczasowej historii zespołu. Odbyli kilka tras koncertowych i wydali swoją pierwszą płytę w ramach obejmującego trzy produkcje kontraktu z wytwórnią płytową Alpha.

Pierre Gallon

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/24 pierre gallon ramka

 

Pierre Gallon należy do najciekawszych francuskich klawesynistów młodego pokolenia. Studia w zakresie gry na klawesynie rozpoczął w Caen, a następnie kontynuował je w Paryżu u Oliviera Baumont i Blandine Rannou, rozszerzając swoją specjalizację o basso continuo. Związany jest z kilkoma zespołami i orkiestrami, m.in. la Reveuse, Les Traversées Baroques, Les Musiciens du Paradis, Pygmalion, L’Achéron (z którym wystąpił na Poznań Baroque 2015) oraz Ground Floor. Jego pierwsza płyta solowo poświęcona była muzyce renesansowej ze zbioru Pierre’a Attaingnant.

Reinoud van Mechelen

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/22 reinoud van mechelen ramka 1
Belgijski śpiewak, który urodził się w Louvain, a studia wokalne odbył w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. W roku 2007 wziął udział w Académie Baroque Européenne d’Ambronay pracując pod kierunkiem Hervé Niqueta. W roku 2011 dołączył do „Jardin des Voix” Williama Christie i Paula Agnew, co zaowocowało regularną współpracą z Les Arts Florissants i występami na wielu festiwalach europejskich. Kolejne formacje, z którymi nawiązał współpracę to, m.in. Le Concert Spirituel, Les Talens Lyriques, Le Poeme Harmonique, Il Gardellino, l’Arpeggiata, Ausonia, Ludus Modalis, B’Rock, Ricercar Consort, Scherzi Musicali i Insula Orchestra. W roku 2014 zadebiutował w partii Ewangelisty w Pasji Janowej J.S. Bacha i rozpoczął współpracę z teatrami operowymi w Paryżu oraz Bordeaux. W roku 2012 wystąpił na festiwalu Poznań Baroque razem z EUBO.

Robin Pharo

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/10 robin pharo ramka
Robin Pharo rozpoczął naukę gry na violi da gamba w wieku 5 lat. Uczestniczył w kursach prowadzonych przez Paolo Pandolfo i Marianne Muller. We wrześniu 2009 rozpoczął studia w paryskim konserwatorium, gdzie kontynuuję naukę gry na violi da gamba pod okiem Christophe’a Coin.
Pracował pod batutą Sigiswalda Kuijkena, Paul Agnew, Oliviera Schneebeli. Miał również okazję być zaangażowanym przez La Grande Ecurie, gdzie grał pod kierownictwem Jeana-Claude Malgoire’a. Występuje w najbardziej prestiżowych miejscach w Paryżu jak Cité de la musique, w teatrze Champs- Elysées, w kaplicy królewskiej w pałacu wersalskim, w operze w Bastylii. Gra także za granicą, między innymi w Teatrze Węgierskim w Cluj w Rumunii, w Polsce, we Włoszech, w Holandii i Belgii. W 2013 roku został wybrany do współpracy z Leonardo Garcia Alarconem podczas 20. Europejskiej akademii Ambronay poświęconej „Orfeuszowi” Monteverdiego.
Dzięki zespołowi La Réveuse miał w 2010 i 2011 roku okazję pracować z Benjaminem Lazarem w spektaklu „L’autre Monde” i „les États et Empires de la lune” podczas festiwalu „Interférence” w Rumunii oraz w teatrze Sartrouville. Jest członkiem kwartetu Nevermind oraz consortu viol da gamba l’Achéron. Na początku roku nagrał materiał na swoją pierwszą płytę solową.

VivaBiancaLuna Biffi

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/12 vivabiancaluna biffi ramka

Bardzo wcześnie rozpoczęła naukę w klasie wiolonczeli klasycznej i współczesnej pod kierunkiem Marco Pace. Znajomość technik kompozytorskich i analizy estetycznej pogłębiała u Vilmosa Leskò. Uczestniczyła również regularnie w produkcjach teatralnych, starając się połączyć muzykę klasyczną z muzyką etniczną i eksperymentalną.
W latach 1997-2001 studiowałą grę na fideli i renesansowej violi da gamba w klasie Randalla Cooka oraz śpiew w klasach Richarda Levitta i Dominique’a Vellarda w Schola Cantorum w Bazylei.
Jako śpiewaczka i instrumentalistka współpracowała i współpracuje z wieloma znanymi formacjami muzyki dawnej, wśród których znajdują się: Ensemble Lucidarium, Alla Francesca, Salon des Musiques, La Morra, Ensemble Gilles Binchois i Hespèrion XXI – Capella Reial de Catalunya).
Jest regularnie zapraszana do prowadzenia kursów mistrzowskich i staży w Centre de Musique Médiévale de Paris, w Konserwatoriach w Lyonie i Genewie oraz w Schola Cantorum Basiliensis.

Materiały promocyjne Fundacji Muzyki Dawnej CANOR

Przedsionek Raju w Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej

12:49

19 lipca 2016

Przedsionek Raju 2016

16:30

18 lipca 2016

WYKONAWCY:

 

Davide Monti

Davide to skrzypek nietypowy, mniej zainteresowany wirtuozerią i techniczną pirotechniką, a bardziej wykorzystaniem swego instrumentu do szeroko rozumianej komunikacji. Wykonawczą wszechstronność i charyzmę zawdzięcza indywidualnemu i eklektycznemu wykształceniu, a także współpracy z uznanymi w świecie muzykami i zespołami (T. Koopman, M. Radulescu, L.U. Mortnesen, G. Garrido, D. Fasolis, E. Kirkby, R. Invernizzi, EUBO).
Z równą pasją i satysfakcją pracuje w małych formacjach (duet Arparla, zespół Il Falcone, Accademia Strumentale Italiana), jak i w orkiestrach, z którymi występuje jako lider i solista (Il Tempio Armonico, Ensemble Elyma, Musica Reservata, Cappella S. Giustina).
Jego poszukiwania estetyczne koncentrują się na improwizacji i retoryce muzycznej, które stanowią najważniejsze aspekty wykonawstwa historycznego.

Fot. Archiwum Fundacji Canor
Fot. Archiwum Fundacji Canor

 

Roger Helou

Urodził się w Buenos Aires. Początkowo, jako samouk, zajmował się aranżowaniem tradycyjnej muzyki argentyńskiej. Następnie rozpoczął studia w klasie organów w Conservatorio Manuel de Falla, a w 1998 zdecydował się na wyjazd do Bazylei, gdzie studiował grę na średniowiecznych i barokowych instrumentach klawiszowych. W tym czasie pracował też jako organista.
W roku 2001 powołał do życia grającą tango orkiestrę „Silencio”, z którą wydał trzy płyty i występował w całej Europie. Regularnie powracał też do Argentyny, gdzie współpracował z legendarnym Cuarteti Cedron, a od roku 2013 jest prezenterem jednej z najpopularniejszych argentyńskich stacji radiowych „La2x4”. W Buenos Aires, a później w Mediolanie studiował u Pedro Memelsdorffa i przy okazji tej współpracy zaczął grać na organetto i zdecydował się na ponowny przyjazd do Bazylei, by poznać tajniki tego instrumentu i przeznaczonego nań repertuaru.

Fot. Archiwum Fundacji Canor
Fot. Archiwum Fundacji Canor

 

Miraculis

Miraculis to zespół bardzo młody, rozpoczynający de facto swoją działalność, ale już utytuowany – jest laureatem konkursów w Radomiu, Poznaniu i Kaliszu. Powstał jako duet zaledwie trzy lata temu, przez moment funkcjonował jako trio, a dzisiaj pracuje jako kwartet. Głównym obszarem zainteresowania zespołu jest muzyka renesansowej Europy, a w ich programach pojawiają się utwory kompozytorów angielskich, francuskich, włoskich, hiszpańskich i oczywiście polskich. Repertuar swoich koncertów zespół opiera na własnych opracowaniach.
W czasie koncertów wchodzących w skład tegorocznego „Przedsionka Raju” zespół zagra w składzie: Kaja Mianowana – śpiew, Mateusz Maleszka – flet, Martyna Grabowska – fidel, Filip Zieliński – lutnia.

Fot. Archiwum Fundacji Canor
Fot. Archiwum Fundacji Canor

 

Joanna Boślak-Górniok

Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich klawesynistek. Studiowała w Katowicach i w Strasburgu. Od piętnastu lat jest stałym członkiem orkiestry Arte dei Suonatori. Od ubiegłego roku pracuje nad rozwojem projektu orkiestrowego Kore, do współpracy w którym zaprosiła grupę zagranicznych i polskich muzyków, przede wszystkim młodszego pokolenia. Joanna Boślak-Górniok wykłada na Uniwersytecie Śląskim i pracuje nad doktoratem poświęconym zagadnieniom wykonawczym muzyki Jacoba Frobergera.

Fot. Archiwum Fundacji Canor
Fot. Archiwum Fundacji Canor

 

La Mouvance
Dwie młode niemieckie artystki, które chociaż są wciąż aktywnymi wykonawczyniami muzyki barokowej, coraz więcej czasu poświęcają muzyce średniowiecznej, przede wszystkim muzyce niemieckiej, zwłaszcza tej mniej znanej i rzadko wykonywanej. Christine Mothes, która w La Mouvance śpiewa, skończyła też studia instrumentalne (flet prosty). Karen Marit Ehlig, grająca na fidel, jest też skrzypaczką i altowiolistką.

Fot. Archiwum Fundacji Canor
Fot. Archiwum Fundacji Canor

 

Od 19 lipca do 7 sierpnia trwa kolejna edycja cyklu koncertowego „Przedsionek Raju”. Zapoczątkowany w roku 2012 cykl jest unikalnym projektem prezentującym muzykę dawną w miejscowościach, w których na co dzień bywa ona rzadkim gościem. W większości wypadków to małe ośrodki miejskie i wsie, które mają często intrygującą historię, wspaniałe zabytki i świetną publiczność. To idealne miejsca dla muzyki dawnej. W wielu miejscowościach koncerty odbywają się każdego roku, a w niektórych przerodziły się nawet w małe festiwale.
W ramach tegorocznej edycji cyklu odbędzie się 31 koncertów w 21 miejscowościach na Ziemi Lubuskiej, Dolnym Śląsku oraz w Wielkopolsce. W ramach cyklu wystąpią: włoski skrzypek Davide Monti, grający na organetto Argentyńczyk, Roger Helou, polska klawesynistka Joanna Boślak-Górniok oraz zespoły Miraculis z Polski i La Mouvance z Niemiec. W repertuarze koncertów muzyka średniowieczna, renesansowa i barokowa.
Partnerami cyklu są samorządy miejscowości, w których odbywają się koncerty, parafie oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.

Program:

„Przedsionek Raju 2016”

Ziemia Lubuska – Dolny Śląsk – Wielkopolska

19 lipca – 7 sierpnia 2016

Wtorek, 19 lipca

Koncert, godz. 20:30

Poznań, Kościół pw. św. Jana Marii Vianneya

Wykonawca: Davide Monti

Program: Mówią skrzypce. XVII i XVIII-wieczne utwory na skrzypce solo

Środa, 20 lipca

Koncert, godz. 19:00

Letnica, Zbór

Wykonawca: Davide Monti

Program: Mówią skrzypce. XVII i XVIII-wieczne utwory na skrzypce solo

Czwartek, 21 lipca

Koncert, godz. 19:30

Międzyrzecz, Kościół pw. św. Jan Chrzciciela

Wykonawca: Davide Monti

Program: Mówią skrzypce. XVII i XVIII-wieczne utwory na skrzypce solo

Piątek, 22 lipca

Koncert 1, godz. 19:00

Brody, Kościół pw. Wszystkich Świętych

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Koncert 2, godz. 19:00

Żary, Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa

Wykonawca: Davide Monti

Program: Mówią skrzypce. XVII i XVIII-wieczne utwory na skrzypce solo

Sobota, 23 lipca

Koncert 1, godz. 19:00

Biecz, Kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej

Wykonawca: Davide Monti

Program: Mówią skrzypce. XVII i XVIII-wieczne utwory na skrzypce solo

Koncert 2, godz. 19:00

Grodowiec, Sanktuarium Matki Bożej Jutrzenki Nadziei

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Koncert 3, godz. 19:00

Letnica, Zbór

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Niedziela, 24 lipca

Koncert 1, godz. 17:00

Klępsk k. Sulechowa, Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Koncert 2, godz. 17:00

Międzyrzecz, Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Koncert 3, godz. 19:30

Świebodzin, Kościół pw. św. Michała Archanioła

Wykonawca: Davide Monti

Program: Mówią skrzypce. XVII i XVIII-wieczne utwory na skrzypce solo

Poniedziałek, 25 lipca

Koncert, godz. 18:00

Głogów, Muzeum Archeologiczno-Historyczne

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Wtorek, 26 lipca

Koncert 1, godz. 18:00

Świebodzin, Muzeum Regionalne

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Koncert 2, godz. 19:00

Żagań, Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Środa, 27 lipca

Koncert 1, godz. 19:00

Zbąszyń, Kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Koncert 2, godz. 19:30

Świebodzin, Kościół pw. św. Michała Archanioła

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Czwartek, 28 lipca

Koncert 1, godz. 19:00

Brody, Kościół pw. Wszystkich Świętych

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Koncert 2, godz. 20:30

Poznań, Kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Wspomożycielki Wiernych

Wykonawca: Roger Helou

Program: Organetto. Chwalebna acz krótka historia zapomnianego instrumentu

Piątek, 29 lipca

Koncert 1, godz. 18:00

Brzeźnica, pw. św. Marii Magdaleny

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Koncert 2, godz. 20:00

Sulechów, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego

Wykonawczyni: Joanna Boślak-Górniok

Program: Obrazki z wystawy. Francuska muzyka klawesynowa

Sobota, 30 lipca

Koncert, godz. 19:00

Leśniów Wielki, Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Niedziela, 31 lipca

Koncert 1, godz. 17:00

Skąpe, Kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

Wykonawcy: Miraculis

Program: Renesansowa i wczesnobarokowa muzyka wokalno-instrumentalna

Koncert 2, godz. 19:00

Koźla, Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej

Wykonawczyni: Joanna Boślak-Górniok

Program: Obrazki z wystawy. Francuska muzyka klawesynowa

Wtorek, 2 sierpnia

Koncert, godz. 19:00

Zielona Góra, Galeria BWA

Wykonawczyni: Joanna Boślak-Górniok

Program: Muzyka klawesynowa Johanna Jacoba Frobergera

Środa, 3 sierpnia

Koncert 1, godz. 19:00

Żary, Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Wykonawczynie: La Mouvance

Program: Średniowieczne opowieści o wizjach, cudach i doświadczeniach duchowych

Koncert 2, godz. 19:30

Międzyrzecz, Kościół pw. św. Wojciecha

Wykonawczyni: Joanna Boślak-Górniok

Program: Muzyka klawesynowa Johanna Jacoba Frobergera

Czwartek, 4 sierpnia

Koncert, godz. 19:00

Świdnica, Kościół pw. św. Marcina Biskupa

Wykonawczynie: La Mouvance

Program: Średniowieczne opowieści o wizjach, cudach i doświadczeniach duchowych

Piątek, 5 sierpnia

Koncert, godz. 19:00

Biecz, Kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej

Wykonawczynie: La Mouvance

Program: Średniowieczne opowieści o wizjach, cudach i doświadczeniach duchowych

Sobota, 6 sierpnia

Koncert 1, 19:00

Rokitno, Sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej

Wykonawczynie: La Mouvance

Program: Średniowieczne opowieści o wizjach, cudach i doświadczeniach duchowych

Koncert 2, godz. 19:00

Wrzesiny, Kościół pw. św. Jana Chrzciciela

Wykonawczyni: Joanna Boślak-Górniok

Program: Muzyka klawesynowa Johanna Jacoba Frobergera

Niedziela, 7 sierpnia

Koncert, godz. 18:00

Żagań, Pałac Książęcy

Wykonawczynie: La Mouvance

Program: Średniowieczne opowieści o wizjach, cudach i doświadczeniach duchowych.

Fundacja Muzyki Dawnej CANOR

Światowe Dni Młodzieży na naszej antenie!

16:53

10 lipca 2016

Lubuska Strona Mocy 2016

09:10

29 czerwca 2016

LUBUSKA STRONA MOCY 2016

Cykl audycji poruszających szeroko pojętą tematykę energetyczną: kopaliny, energię odnawialną, ekologię, nowe technologie grzewcze itp. ze szczególnym uwzględnieniem lubuskiego rejonu wydobywczego węgla brunatnego w okolicach Gubina oraz projektów związanych z wytwarzaniem energii odnawialnej. Jej zadaniem jest również omówienie i wyjaśnienie spraw związanych z polityką energetyczną Polski i Unii Europejskiej.

Audycje emitowane są w środę godz. 7.15 i powtarzane w sobotę o 7.15 oraz w niedzielę o godz. 10.45 na antenie Radia Zachód. Czytaj dalej Lubuska Strona Mocy 2016

Lubuskie 2020 – 25.06.2016 r.

08:39

25 czerwca 2016

Śmieciowe Eldorado czyli jak gospodarujemy odpadami

11:56

20 czerwca 2016

Zadanie sfinansowane środkami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska    i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze

 

  • Radio Zachód w ramach kampanii „Gospodarowanie odpadami komunalnymi w województwie lubuskim” organizowanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze zrealizowało projekt pod nazwą: „ŚMIECIOWE ELDORADO CZYLI JAK GOSPODARUJEMY ODPADAMI”
  • W ramach tej kampanii informacyjno-edukacyjnej zaplanowaliśmy konkurs (REGULAMIN KONKURSU Radio – 10 05 2016_1), którego celem jest zaangażowanie uczniów szkół gimnazjalnych i średnich oraz słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku woj. lubuskiego w upowszechnianie wiedzy o prawach i obowiązkach obywateli związanych z zasadami gospodarowania odpadami komunalnymi. Celem głównym konkursu było zwiększenie i upowszechnienie wiedzy mieszkańców województwa lubuskiego na temat zasad gospodarowania odpadami komunalnymi w województwie lubuskim oraz znaczenia tego faktu w życiu codziennym.

Eliminacje do półfinału przeprowadzone zostały  w 10 wytypowanych szkołach (5 szkół średnich i pięć gimnazjów) oraz w trzech UTW , a trzy półfinały (w trzech grupach wiekowych) zostały rozstrzygnięte telefonicznie 12 czerwca 2016r. na antenie Radia Zachód.

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/06/konkurs gimnazjum krosno odrz.

Fot.: Uczniowie piszą test w Gimnazjum im. Henryka Brodatego w Krośnie Odrzańskim

 

REGULAMIN KONKURSU Radio – 10 05 2016_1

12.06.2016 – Półfinał konkursu dla gimnazjum

12.06.2016 – Półfinał konkursu dla liceów

12.06.2016 – Półfinał konkursu dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku

cz.1

cz.2


19 czerwca 2016r. w niedzielę  o godz. 10.00 na antenie Radia Zachód odbył się FINAŁ konkursu.

 

FINAŁ KONKURSU
„ŚMIECIOWE ELDORADO – CZYLI JAK GOSPODARUJEMY ODPADAMI”

 

  • Drugim etapem kampanii było przeprowadzenie cyklu reportaży i wywiadów związanych z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM.

Radio Zachód wyprodukowało i wyemitowało 12 reportaży. Dziennikarz wraz z kilkoma uczniami odwiedził urzędy miast i gmin, składowiska odpadów komunalnych, wypytując o zasady polityki śmieciowej. Zespoły reporterów zajęły się również dzikimi wysypiskami śmieci zarówno w lasach jak i na terenach gminnych.

Oprócz reportaży Radio Zachód wyprodukowało i wyemitowało 12 pięciominutowych wywiadów ze specjalistami i samorządowcami w sprawie zasad gospodarowania odpadami komunalnymi. Cykl audycji jest omówieniem, w oparciu o przykłady, podstawowych zasad gospodarki odpadami.

Emisja reportaży i wywiadów na antenie Radia Zachód odbyła się w lipcu i sierpniu 2016 roku.


Audycja z dnia 13.07.2016

„Rewolucja śmieciowa” w Gorzowie i pięciu okolicznych gminach, które prowadzą wspólną gospodarkę odpadami pod szyldem Związku Celowego Gmin MG 6, była czasem gorącym, ale i pouczającym- oceniają władze związku. Na podstawie doświadczeń zebranych w ciągu ostatnich trzech lat opracowywane są właśnie ulepszone zasady systemu segregacji odpadów.
O szczegółach Iwona Krawczyk rozmawiała z dyrektorem biura związku MG 6 w Gorzowie Andrzejem Gawłowskim.


Audycja z dnia 15.07.2016

UE dąży do budowy  gospodarki bezodpadowe czyli gospodarki o obiegu zamkniętym.j. Pomysły związane z kształtowaniem gospodarki o obiegu zamkniętym bardzo mocno wpłyną na system zbierania odpadów, przemysł tworzyw sztucznych i sposób funkcjonowania składowisk. O szczegółach w audycji.


Audycja z dnia 16.07.2016

Sezon jagodowo –  grzybowy w województwie lubuskim w pełni. Niestety, coraz częściej, oprócz runa leśnego, w lesie znajdujemy śmieci, także te wielkogabarytowe. Co zbieracze runa leśnego oraz mieszkańcy regionu pozostawiają w lesie i z jakiego powodu? Dlaczego nadal w lasach zostawiamy pralki lodówki i stare fotele?


Audycja z dnia 17.07.2016

W Marszowie od niedawna działa jeden z najnowocześniejszych w polsce zakładów utylizacji odpadów. Trafiają do niego odpady komunalne od ok. 200 tys. mieszkańców 22 lubuskich gmin.


Audycja z dnia 20.07.2016

Jezioro Sławskie , największe w w województwie lubuskim, przyciąga wczasowiczów i turystów. Wypoczywają oni w  około 40 ośrodkach. Do dyspozycji gości są również pensjonaty i kwatery prywatne.Problem w tym, że są jeszcze turyści, którzy pozostawiają po sobie stertę odpadów. Stan czystości Sławy i okolic sprawdzał Marek Turowski


Audycja z dnia 22.07.2016

Jeszcze nie tak dawno spacerując po lesie mogliśmy natknąć się na wraki samochodów. Dziś system odbioru niepotrzebnych samochodów powoduje, że stare, bądź rozbite auta są bezpiecznie, dla naturalnego środowiska, rozbierane i wykorzystywane jako surowce wtórne. Rozmowa Jacka Stefanowicza


Audycja z dnia 23.07.2016

Centrum Edukacji Ekologicznej w Zielonej Górze od ponad 20 lat zajmuje się popularyzowaniem właściwego gospodarowania odpadami. Na początku lat ’90  pracownicy Centrum prowadzili lekcje w szkołach podstawowych, po stworzeniu siedziby Centrum uczniowie korzystają z zajęć i warsztatów na miejscu. Obecnie centrum, które jest jednostką Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, znajduje się w siedzibie Centrum Nauki Keplera – Centrum Przyrodniczego.


Audycja z dnia 24.07.2016

W dzisiejszej audycji sprawdzimy jak mieszkańcy Zielonej Góry wywiązują się z obowiązku segregacji śmieci.


Audycja z dnia 27.07.2016

W dzisiejszej audycji przyjrzymy się w jaki sposób odzyskuje się cenne surowce na przykładzie stacji sortowania odpadów użytkowych w Zielonej Górze.


 

Audycja z dnia 29.07.2016

Już od ponad roku w Marszowie działa nowoczesny zakład zagospodarowania odpadów. Firma ta obsługuje 22 lubuskie gminy. Czy zakład w Marszowie spełnia swoją funkcję sprawdzał Sławomir Kordyjalik.


 

Audycja z dnia 30.07.2016

W Krośnie Odrzańskim od 1 lipca obowiązuje nowa umowa z firmą, która odbiera odpady. Mieszkańcy za śmieci płacą teraz sporo więcej, ale też wzrosła  częstotliwość odbioru odpadów, mycia i dezynfekcji pojemników. Firma wspomoże też miasto w edukacji ekologicznej i prowadzeniu kampanii informacyjnej. Materiał Sylwii Misiak.


 

Audycja z dnia 31.07.2016

Harcerze chronią przyrodę na wiele sposobów. Przede wszystkim zaczynają od siebie – czysty obóz, który nie zaśmieca lasu, nie zatruwa wody i gruntu, no i pilnowanie swojego otoczenia, by  przebywający w pobliżu obozu turyści nie pozostawiali po sobie śmieci. Marek Turowski zaprasza państwa na wędrówkę wokół Jeziora Dąbie w okolicach wsi Wygnańczyce w gminie Wschowa. Tam od wielu lat odpoczywają harcerze z Lubina, którzy dziś będą przewodnikami w tej wycieczce.  W audycji udział wzięli druhowie Norbert Żukowski i Adam Wójcik oraz harcmistrz Łukasz Nowicki komendant obozu ZHP i Kazimierz Sobczuk sołtys wsi Wygnańczyce.


 

Audycja z dnia 03.08.2016

Na terenie Gminy Świebodzin funkcjonuje Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) zlokalizowany na byłym Międzygminnym Wysypisku Odpadów Komunalnych w Jeziorach. Do tego punktu mieszkańcy gminy Świebodzin mogą bezpłatnie dostarczyć odpady pochodzące wyłącznie
z gospodarstw domowych. Materiał przygotował S. Kordyjalik


 

Audycja z dnia 05.08.2016

W jaki sposób mieszkańcy gminy Świebodzin podchodzą do selektywnej zbiórki odpadów, co ich zdaniem funkcjonuje dobrze, a co wymaga jeszcze poprawy? Odpowiedzi na te pytania w dzisiejszej audycji Sławomira Kordyjalika


 

Audycja z dnia 06.08.2016

Największa gorzowska spółdzielnia mieszkaniowa- Górczyn- jest jedną z niewielu w tym mieście, która zadeklarowała, że wszyscy jej członkowie będą prowadzili  selektywną zbiórkę odpadów. Zgodnie z obowiązującym w Gorzowie system, mieszkańcy dzielą odpady na trzy frakcje: biodegradowalne i zielone, szkło oraz pozostałe odpady komunalne.
O tym jak system zbierania odpadów  funkcjonuje na terenie spółdzielni Górczyn w Gorzowie Iwona Krawczyk rozmawiała z prezesem Zdzisławem Baradziejem


 

Audycja z dnia 07.08.2016

W cyklu audycji  Śmieciowe Eldorado dziś przyglądamy się gospodarowaniu odpadami medycznymi i związanymi z tym procedurami obowiązującymi w nowosolskim szpitalu. Spalarnia odpadów zlokalizowana jest w sąsiedztwie kotłowni, pracuje  7 godzin dziennie, przez 5 dni w tygodniu. Regularnie przechodzi audyty różnych instytucji, które sprawdzają czy wszystkie procesy są bezpieczne i czy emisja zanieczyszczeń do powietrza nie przekracza norm. Rozmowa Sylwii Misiak


Audycja z dnia 10.08.2016

Jak wygląda gospodarowanie odpadami w wieżowcach? Czy mieszkańcy wysokich bloków mają stworzone odpowiednie warunki do segregacji śmieci? Czy pomysł likwidacji zsypów ma szansę zafunkcjonować?
W cyklu Śmieciowe Eldorado przyglądamy się tej sprawie na przykładzie Zielonej Góry.  Materiał Sylwii Misiak


 

Audycja z dnia 12.08.2016

W dzisiejszej audycji Śmieciowe Eldorado sprawdzimy jak z odpadkami radzą sobie właściciele ogródków działkowych. Materiał Karoliny Kamińskiej


 

Audycja z dnia 13.08.2016

Akcje edukacyjne wśród najmłodszych, tworzenie punktów zbiórki zużytego elektrosprzętu czy możliwość jego bezpłatnego odbioru z domów – to tylko niektóre działania, mające zachęcić mieszkańców do właściwego postępowania z elektrośmieciami. To niezmiernie ważne – urządzenia elektryczne i elektroniczne zawierają rozmaite niebezpieczne i trujące substancje, które łatwo przenikają do gleby, powietrza oraz wód gruntowych i w konsekwencji zanieczyszczają środowisko naturalne. O tym jak z elektrośmieciami radzi sobie Gorzów Wielkopolski Iwona Krawczyk rozmawiała z Żanetą Domarecką, specjalistką do spraw marketingu w spółce Inneco (dawniej ZUO).


 

Audycja z dnia 14.08.2016

„Skup butelek, „Punkt skupu makulatury”, „Skup surowców wtórnych” – w lubuskich miastach z roku na roku coraz rzadziej można się już natknąć na takie tabliczki…
Dlaczego tak się dzieje? Być może dlatego, że pojemniki na szkło, plastik czy makulaturę stoją już niemal przy każdym śmietniki i nie trzeba już się teraz zastanawiać, co zrobić z takimi surowcami…
… ale bardziej właściwa jest chyba odpowiedź wskazująca na to, że zbieranie i sprzedaż surowców wtórnych przestaje być po prostu opłacalna. Przekonał się o tym Artur Steciąg:


 

Audycja z dnia 17.08.2016

W Polsce średnio rocznie wytwarza się ok. 44 tys. ton odpadów medycznych – podaje NIK.  Aż 90 proc. z nich to odpady niebezpieczne, głównie zakaźne, dlatego bardzo istotne jest przestrzeganie wszelkich procedur bezpieczeństwa przy ich przechowywaniu, odbiorze, transporcie i utylizacji. Jak system utylizacji odpadów wygląda w wielospecjalistycznym szpitalu wojewódzkim w Gorzowie? O tym Iwona Krawczyk w rozmowie z kierownikiem spalarni w lecznicy Stanisławem Wojtyczką.


 

Audycja z dnia 19.08.2016

Szacuje się, że rocznie na świecie produkuje się 22 mln ton opon. Środowisko naturalne jest znacznie obciążone zużytymi odpadami, gdyż biodegradacja trwa około 100 lat. Dziś w Polsce wyrzucanie opon na komunalne wysypiska śmieci jest surowo zakazane. Do roku 2001 w Polsce nie było jednak skutecznie wdrożonych przepisów prawnych, które w sposób systemowy rozwiązywałyby problem odzysku, recyklingu i utylizacji opon. Zmieniło się to 15 lat temu, po wejściu w życie ustawy, która nałożyła na producentów opon obowiązek odzysku z rynku większości wyprodukowanych opon, a na przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej obowiązek ewidencji, składowania i przekazywania do odzysku zużytych opon. Według obecnie obowiązujących w Polsce norm owe 75 proc. odzyskanego tonażu należy odpowiednio zagospodarować: przynajmniej 15 proc. musi podlegać recyklingowi, natomiast reszta jest odzyskiwana, najczęściej w postaci energii cieplnej.
O to jak przebiega ten proces Artur Steciąg zapytał Marka Włodarczyka z firmy GUMAR w Zielonej Górze.


 

Audycja z dnia 20.08.2016

Większość mieszkańców regionu zna historię jeziora Sławskiego. Dużym obciążeniem dla naturalnego środowiska były odpady przemysłowe z zakładów mięsnych. Jak to dziś wygląda w sławskim zagłębiu mięsnym? O wpływie sławskich zakładów mięsnych na środowisko opowie Marek Turowski.


 

Audycja z dnia 21.08.2016

W grudniu 2014 roku informowaliśmy o protestach mieszkańców wsi Wysoka z powodu wylewania odpadów z gorzowskiej oczyszczalni na miejscowe pola. Osiem tysięcy ton odpadów z oczyszczalni ścieków wylano na pola. Przez trzy lata na tych polach nie może rosnąć nic, co będą jedli ludzie, a nawet zwierzęta.
A jak wygląda proces utylizacji odpadów w zielonogórskiej oczyszczalni ścieków? Sprawdził to dla nasz Artur Steciąg


Zadanie sfinansowane środkami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska    i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/06/zrzut ekranu 2016 06 15 o 07.55.51

Lubuskie 2020 – 18.06.2016 r.

12:59

18 czerwca 2016

Lubuskie 2020 – 11.06.2016 r.

12:54

11 czerwca 2016